Opublikowane przez przedszkole4 w dniu

W imieniu WSZYSTKICH NAUCZYCIELEK PRZEDSZKOLI chciałybyśmy uświadomić społeczeństwu, że tak zwane „przedszkolanki” to pedagodzy, nauczyciele, którzy ukończyli studia wyższe, a niejednokrotnie posiadają dodatkowe kwalifikacje. Nasze pensum wynosi 25 godzin zegarowych w grupie dzieci 3-5 letnich, 22 godziny w grupie dzieci 6 letnich. Tak jak pozostałych nauczycieli, obowiązuje nas 40 godzinny tydzień pracy, który „musi wystarczyć” na:

• dokumentowanie codziennej obserwacji dziecka,
• diagnozowanie gotowości szkolnej dzieci 6 letnich,
• opracowywanie Wielospecjalistycznej Oceny Funkcjonowania Dziecka z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego,
• opracowywanie Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych,
• sporządzanie opinii dzieci na wniosek rodziców,
• opracowywanie miesięcznych planów pracy dydaktyczno – wychowawczej,
• przygotowywanie sprawozdań z pracy zespołów (np. do spraw dokumentacji, ewaluacji, pomocy psychologiczno – pedagogicznej)
• spotkania z rodzicami (indywidualne i grupowe),
• zajęcia otwarte dla rodziców i innych nauczycieli,
• zajęcia indywidualne o charakterze terapeutycznym, rewalidacyjne,
• zajęcia specjalistyczne z udziałem rodziców (np. zajęcia dotyczące realizowanej w przedszkolu Innowacji Programowo – Metodycznej w oparciu o koncepcję pedagogiczną Friedricha Froebla „Dar Zabawy”)
• systematyczne dokształcanie się – uczestnictwo w konferencjach, szkoleniach, warsztatach metodycznych, kursach kwalifikacyjnych, studiach podyplomowych (z dojazdem do Częstochowy, Strzelec Opolskich, Katowic, Lublina),
• opracowywanie i wdrażanie innowacji,
• opracowywanie i wdrażanie programów: dydaktycznych, wychowawczych, preorientacji zawodowej,
• nawiązywanie współpracy z innymi instytucjami w celu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego (poradnia psychologiczno – pedagogiczna, przedszkola miejskie, szkoły podstawowe, szkoła muzyczna, biblioteka, dom kultury, straż pożarna, policja, nadleśnictwo i inne)
• organizowanie i przeprowadzanie wycieczek,
• przygotowywanie dzieci do konkursów,
• organizowanie i przeprowadzanie imprez okolicznościowych (Dzień Mamy i Taty, Dzień Babci i Dziadka, festyny rodzinne),
• przygotowywanie pomocy dydaktycznych, dekoracji.

Ponadto podejmujemy wiele działań i inicjatyw społecznych na rzecz placówki:
• organizowanie kiermaszów,
• pozyskiwanie sponsorów,
• udział w ogólnopolskich akcjach charytatywnych („Szlachetna paczka”, „Wkręć się w pomaganie”, „Bliżej pieska i kotka”, „Góra grosza”).
Uczestniczymy aktywnie w kampaniach społecznych na rzecz osób niepełnosprawnych (Światowy Dzień Świadomości Autyzmu), akcjach prozdrowotnych (np. Sprintem do Maratonu), proekologicznych oraz wielu, wielu innych. Bierzemy udział w projektach eTwinning.

Niestety czas pracy na wykonanie powyższych zadań przekracza ustawowe 40 godzin i łączy się z niekorzystnym wpływem na nasze życie rodzinne. Realizowanie ich wiąże się również z ponoszeniem dodatkowych kosztów z budżetu rodzinnego, takich jak: korzystanie z własnego sprzętu komputerowego, telefonu, drukarki, laminarki, zakup dodatkowych materiałów papierniczych.

Nie mamy 3 miesięcy wakacji, pracujemy przez cały rok, z maksymalnie trzytygodniową przerwą w wakacje. Nie mamy ferii zimowych ani przerw świątecznych. Pracujemy nawet w Wigilię, Sylwestra  i w Wielki Piątek.

Przedszkole to miejsce, w którym dziecko spędza bardzo dużo czasu. To tutaj nabywa wiele podstawowych umiejętności samoobsługowych, kształci nawyki higieniczne, rozwija kompetencje społeczne, poznawcze i emocjonalne. Nasza praca to nie improwizacja, ale szczegółowo zaplanowane i przygotowane zajęcia w oparciu o plany miesięczne i podstawę programową wychowania przedszkolnego. Opracowujemy je na bieżąco i dostosowujemy do potrzeb i możliwości dzieci z różnych grup wiekowych. Musimy zapewnić bezpieczne, kreatywne, wartościowe i ciekawe dla dziecka warunki do wszechstronnego rozwoju. Na sukces w pracy wychowawczo – dydaktycznej wpływa w znacznym stopniu nasza umiejętność współpracy z rodzicami i personelem placówki.

Nauczyciel wychowania przedszkolnego to „wieloprzedmiotowiec” prowadzący zajęcia z zakresu edukacji przyrodniczej, matematycznej, polonistycznej, fizycznej, społecznej, artystycznej oraz terapeutycznej. Jest wychowawcą, powiernikiem i opiekunem dzieci. Nawiązuje bliskie więzi emocjonalne z dzieckiem, kształtuje jego wrażliwość i osobowość.  Ponadto wychowawca przedszkolny niejednokrotnie przejmuje rolę rodzica, który pomoże wysmarkać nos, ociera łzy i uspokaja, kiedy ogarnia smutek, podciera pupę, przebiera ubrudzone ubranie, zachęca do jedzenia, nakarmi.

„Nauczyciel… to jedna z najbardziej wyjątkowych postaci na całym świecie, bo któż inny mógłby każdego dnia ofiarować to, co w nim najlepszego, CUDZYM DZIECIOM?”

Tym pismem chciałybyśmy obalić krzywdzący stereotyp tak zwanej „przedszkolanki”, która przecież nic takiego nie robi: tylko pije kawę, ewentualnie pilnuje i bawi się z dziećmi.

Przejdź do treści Przejdź do menu