Dla rodziców

INNOWACJA PEDAGOGICZNA W OPARCIU O PEDAGOGIKĘ FRIEDRICH FROEBLA

Zainspirowani pedagogiką  Friedricha Froebla postanowiłyśmy główne założenia tej pedagogiki wprowadzić do naszego Steblusiowego przedszkola. Przez jeden tydzień w miesiącu, każda grupa przedszkolna ma zajęcia edukacyjne prowadzone według programu wychowania przedszkolnego „Dar zabawy”.

stebluś froebel„Dzieci i zegarki nie mogą być stale nakręcane. Trzeba im też dać czas na chodzenie” F. Froebel   cytat ten pokazuje jak ważne jest dawanie dzieciom czasu na zabawę swobodną, według ich pomysłu.  Dziecko bawiąc się wcale nie marnuje czasu, właśnie wówczas dziecko rozwija wyobraźnię, kreatywność, relacje społeczne i wiele, wiele innych obszarów. Dzisiejsze tempo życia, ciągła bieganina, brak czasu, natłok informacji pozbawił ludzi spokoju, co również udziela się dzieciom, które często są „zakrzyczane” ilością bodźców, a ich układ nerwowy jest przeciążony. Pedagogika Friedricha Froebla  w sposób szczególny wycisza to przestymulowanie, podkreślając znaczenie zabawy dziecka: tej swobodnej wg  pomysłu dziecka jak i tej inspirowanej przez dorosłego.

Friedrich Froebel wychodzi naprzeciw naturalnym  potrzebom człowieka: doświadczania, eksperymentowania, eksplorowania i szukania radości w odkrywaniu świata. Stawia na samodzielność w działaniu. Wykazuje, że nie należy stale organizować dzieciom każdej chwili dnia, wyznaczając im ciągle zadania, dając ćwiczenia, zapełniając ich  umysł ciągłą stymulacją – bo dzieci potrzebują czasu „na chodzenie”. To właśnie wtedy najpiękniej  rozwijają  swoją kreatywność, wyobraźnię i inne cechy osobowości. Pedagogika Froebla postrzega rolę nauczyciela, rodzica jako tego, kto zapewnia dziecku odpowiednie warunki do tej swobodnej zabawy w sali oraz w plenerze,  zachęca  dziecko do działania, do samodzielnego wysiłku intelektualnego.

Istotnym elementem pedagogiki  Froebla są dary – kształcące zabawki. Czym są Dary?  Koncepcja Friedricha Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda – to  dary natury oraz z przedmiotami, jakimi są zabawki celowo stworzone przez dorosłego dla dziecka. Są to tak zwane dary, czyli materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także- mozaiki, patyczki, pierścienie, i punkty. Służą dzieciom do zabaw percepcyjno- manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury. Dary można wykorzystywać do ćwiczeń umysłowych i twórczych.

 

Jak ułatwić dziecku start w przedszkolu?

1. Nie przeciągaj pożegnania w szatni – pomóż dziecku się rozebrać, pocałuj je na pożegnanie i wyjdź. Im dłużej się żegnacie, tym trudniej będzie dziecku się z Tobą rozstać.
2. Nie zabieraj dziecka do domu kiedy płacze przy rozstaniu W ten sposób nie pomagasz mu w trudnej sytuacji, tylko uczysz wytrwałości. Jeśli zrobisz to choć raz będzie wiedziało, że łzami można dużo wymusić. Możesz być pewna, że przy kolejnej okazji będzie płakało jeszcze bardziej. Zaufajcie paniom w przedszkolu. Na pewno poradzą sobie z płaczącym dzieckiem, zajmując się nim, skierowując uwagę na ulubioną zabawę, zabawki
3. Nie obiecuj: jeśli pójdziesz do przedszkola kupię Ci zabawkę – oczywiście możesz dziecku dać mały prezencik przy odbieraniu go z przedszkola, ale nie może on być formą przekupstwa.
4. Kontroluj to, co mówisz. To bardzo ważne. Zamiast: już możemy wracać do domu, powiedz: teraz idziemy do domu. Różnica jest niby niewielka, ale zauważ, że pierwsze zdanie ma negatywny wydźwięk. Sugeruje, że przedszkole jest dla dziecka sytuacją przymusową, drugie – nie, jest neutralne.
5. Nie wymuszaj na dziecku żeby zaraz po przyjściu do domu opowiedziało, co wydarzyło się w przedszkolu. To powoduje niepotrzebny stres. Okażcie cierpliwość w oczekiwaniu aż zacznie samo rozmawiać o kolegach, o tym, co robiło w przedszkolu.
6. Bądź na czas. Przyprowadzaj i odbieraj dziecko punktualni. Rano dziecko musi się przestawić, jeśli spóźniacie się na zajęcia, jesteś zestresowana, śpieszysz się, nic dobrego z tego nie wyjdzie. Poza tym dziecko, jak gąbka, chłonie Twoje emocje. To samo z odbieraniem. Jeśli umawiasz się, że przyjdziesz po podwieczorku, dotrzymaj umowy. Dziecko dużo pewniej czuje się w przedszkolu, jeśli wie kiedy po nie przyjdziesz i może na Tobie polegać.
7. Bardzo ważne dla dziecka jest posiadanie własnych rzeczy, przyniesionych z domu np. przytulankę, kocyk itp. Każdy z przedmiotów będzie stanowił jego cząstkę.
8. Zakładajcie dziecku wygodny strój, łatwy do zdjęcia, rozpinanie np. guzików w spodniach, gdy zachodzi potrzeba skorzystania z toalety, może skończyć się w wiadomy sposób, a to jest powód do silnego stresu.
9. Podtrzymujcie i utrwalajcie umiejętności w zakresie samoobsługi. Pozwólmy dziecku samemu załatwić potrzeby fizjologiczne, myć ręce, ubierać się.
10. Nigdy nie straszmy dziecka przedszkolem!

Szanowni Państwo, pierwszego dnia przynieście ze sobą:
• Uśmiech dla swojego dziecka, pewność, że sobie poradzi pozytywne emocje;
• Zaufanie do nauczycielek i personelu przedszkolnego , że zrobią wszystko, co należy, aby ułatwić waszemu dziecku trudny początek nowej drogi.

 

„Codzienne czytanie dzieciom i radykalne ograniczenie mediów wizualnych jest najlepszą inwestycją w ich przyszłość”

Jim Trelease-Podręcznik głośnego czytania

Badania i praktyka pokazują, że czytanie dziecku ma ogromny wpływ na jego rozwój emocjonalny, umysłowy, moralny i społeczny:

♦buduje więź między czytelnikiem dorosłym i dzieckiem,

♦rozwija inteligencję emocjonalną, empatię, umiejętności komunikacji, wrażliwość moralną, wzmacnia poczucie własnej wartości,

♦wzbogaca język, poprawia zrozumienie tekstów i poleceń,

♦uczy myślenia logicznego, przyczynowo-skutkowego i krytycznego, poprawia koncentrację, wydłuża przedział uwagi,

♦rozwija pamięć i wyobraźnię,

♦doskonali zdolność czytania i pisania, poprawia motywację do czytania i nauki,

♦pomaga radzić sobie z emocjami i problemami, ogranicza zachowania agresywne, destrukcyjne i antyspołeczne,

♦chroni przed zagrożeniami masowej kultury,

♦kształtuje na całe życie nawyk czytania i zdobywania wiedzy.