馃挍 Og贸lnopolski projekt

馃挍 Dzieci programuj膮 馃挍聽

 

Kierowany jest do wszystkich, kt贸rzy zaczynaj膮 przygod臋 z nauk膮 programowania. Zar贸wno dla dzieci w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym.

Cele projektu:

  • rozwijanie intuicji zwi膮zanych z programowaniem;

  • rozwijanie my艣lenia logicznego i algorytmicznego u dzieci;

  • kszta艂towanie umiej臋tno艣ci precyzyjnego formu艂owania i wykonywania polece艅;

  • doskonalenie umiej臋tno艣ci tworzenia i odczytywania programu;

  • wdra偶anie do wyszukiwania kreatywnych rozwi膮za艅;

  • 膰wiczenie spostrzegawczo艣ci;

  • doskonalenie umiej臋tno艣ci dokonywania analizy i syntezy, por贸wnywania oraz abstrahowania;

  • kszta艂towanie umiej臋tno艣ci wsp贸艂pracy;

  • nauka tworzenia i odczytywania kodu;

  • wdra偶anie do stosowania strategii i przestrzegania regu艂;

  • kszta艂towanie umiej臋tno艣ci wsp贸艂pracy i precyzyjnego formu艂owania polece艅;

  • wdra偶anie do wykrywania i analizowania b艂臋d贸w;

  • nauka planowania poszczeg贸lnych etap贸w pracy;

  • 膰wiczenie umiej臋tno艣ci skupienia oraz wyd艂u偶ania czasu koncentracji uwagi;

  • budowanie pozytywnej motywacji do nauki programowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w przysz艂o艣ci.

W roku 2020/2021 druga edycja Projektu edukacyjnego 鈥 鈥濪zieci programuj膮鈥 ma now膮 nazw臋:

馃挍ZAgrajMy馃挍

Projekt jest kontynuacj膮 wdra偶ania dzieci do nauki programowania, czyli wspomagania takich umiej臋tno艣ci jak: logiczne my艣lenie, kreatywne rozwi膮zywanie problem贸w, precyzyjne prezentowanie my艣li i pomys艂贸w, wsp贸艂pracy zespo艂owej i dobrej organizacji pracy poprzez gry, kt贸re sami zrobimy.

Pomys艂贸w na gr臋 jest mn贸stwo, ka偶da mo偶e by膰 niepowtarzalna, wyj膮tkowa i fajna. Mo偶e to te偶 by膰 modyfikacja gry, kt贸ra jest ju偶 znana ale w naszym, innym wydaniu oka偶e si臋 jeszcze fajniejsza.

We wsp贸艂czesnym 艣wiecie najm艂odsi bardzo du偶o czasu sp臋dzaj膮 na grach komputerowych.

Rynek gier komputerowych zach臋ca nas do zakupu coraz lepsz膮 jako艣ci膮 i grafik膮, kt贸ra wp艂ywa na wyobra藕nie dziecka. Wsp贸艂czesne gry komputerowe ucz膮 agresji i przemocy. Dziecko, kt贸re sp臋dza du偶o czasu wirtualnie, bij膮c lub zabijaj膮c swoich przeciwnik贸w, aby zdoby膰 nast臋pny level mo偶e mie膰 problem z odr贸偶nianiem 偶ycia realnego od 偶ycia w sieci. W naszym dzieci艅stwie nie by艂y one a偶 tak popularne. Ich miejsce zast臋powa艂y gry planszowe, kt贸re wymaga艂y kontaktu z drugim cz艂owiekiem, co sprzyja艂o poprawie relacji r贸wie艣niczych.

Projekt ZAgrajMy wychodzi naprzeciw przekonaniu, 偶e gry komputerowe s膮 dla dzieci ciekawsze od plansz贸wek.聽

Zaproponujemy dzieciom samodzielne konstruowanie gier, wymy艣lanie strategii, rysowanie i tworzenie planszy, pionk贸w, a na koniec sama przyjemno艣膰 鈥撀ZAgrajMy.聽Pi臋cio- czy sze艣ciolatki mog膮 ju偶 samodzielnie wykona膰 gr臋 i dostosowa膰 do niej zasady.

To w艂a艣nie najm艂odsi b臋d膮 aktywnymi tw贸rcami gier, a nie tylko biernymi ich odbiorcami.

Wykorzystamy materia艂y, kt贸re dost臋pne s膮 w salach: kartony, kredki, pude艂ka, nakr臋tki i wiele r贸偶nych. Je艣li dysponujecie darami Froebla b臋dzie te偶 okazja na ich wykorzystanie do freblowskich gier i zabaw.

Przyk艂adowa tematyka gier:

馃挍Pa藕dziernik – 鈥濸oznajmy si臋鈥- gry i zabawy na dobry pocz膮tek

馃挍Listopad 鈥 鈥濸rzygoda w lesie鈥- gra planszowa

馃挍Grudzie艅 鈥 鈥瀂agrajmy w karty鈥- towarzyskie gry karciane

馃挍Stycze艅 鈥 鈥濪obierz i po艂贸偶鈥- domino na r贸偶ne sposoby

馃挍Luty 鈥 鈥瀂imowa rywalizacja鈥- wy艣cigi

馃挍Marzec 鈥 鈥濵atematyczne rozgrywki鈥 鈥 gry matematyczne

馃挍Kwiecie艅 鈥 鈥濶a logik臋鈥 鈥 gry logiczne

馃挍Maj 鈥 鈥濿akacyjna wyprawa鈥 鈥 gra planszowa