Kierowany jest do wszystkich, którzy zaczynają przygodę z nauką programowania. Zarówno dla dzieci w wieku przedszkolnym, jak i szkolnym.
Cele projektu:
rozwijanie intuicji związanych z programowaniem;
rozwijanie myślenia logicznego i algorytmicznego u dzieci;
kształtowanie umiejętności precyzyjnego formułowania i wykonywania poleceń;
doskonalenie umiejętności tworzenia i odczytywania programu;
wdrażanie do wyszukiwania kreatywnych rozwiązań;
ćwiczenie spostrzegawczości;
doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy, porównywania oraz abstrahowania;
kształtowanie umiejętności współpracy;
nauka tworzenia i odczytywania kodu;
wdrażanie do stosowania strategii i przestrzegania reguł;
kształtowanie umiejętności współpracy i precyzyjnego formułowania poleceń;
wdrażanie do wykrywania i analizowania błędów;
nauka planowania poszczególnych etapów pracy;
ćwiczenie umiejętności skupienia oraz wydłużania czasu koncentracji uwagi;
budowanie pozytywnej motywacji do nauki programowania z wykorzystaniem nowoczesnych technologii w przyszłości.
W roku 2020/2021 druga edycja Projektu edukacyjnego – „Dzieci programują” ma nową nazwę:
💛ZAgrajMy💛
Projekt jest kontynuacją wdrażania dzieci do nauki programowania, czyli wspomagania takich umiejętności jak: logiczne myślenie, kreatywne rozwiązywanie problemów, precyzyjne prezentowanie myśli i pomysłów, współpracy zespołowej i dobrej organizacji pracy poprzez gry, które sami zrobimy.
Pomysłów na grę jest mnóstwo, każda może być niepowtarzalna, wyjątkowa i fajna. Może to też być modyfikacja gry, która jest już znana ale w naszym, innym wydaniu okaże się jeszcze fajniejsza.
We współczesnym świecie najmłodsi bardzo dużo czasu spędzają na grach komputerowych.
Rynek gier komputerowych zachęca nas do zakupu coraz lepszą jakością i grafiką, która wpływa na wyobraźnie dziecka. Współczesne gry komputerowe uczą agresji i przemocy. Dziecko, które spędza dużo czasu wirtualnie, bijąc lub zabijając swoich przeciwników, aby zdobyć następny level może mieć problem z odróżnianiem życia realnego od życia w sieci. W naszym dzieciństwie nie były one aż tak popularne. Ich miejsce zastępowały gry planszowe, które wymagały kontaktu z drugim człowiekiem, co sprzyjało poprawie relacji rówieśniczych.
Projekt ZAgrajMy wychodzi naprzeciw przekonaniu, że gry komputerowe są dla dzieci ciekawsze od planszówek.
Zaproponujemy dzieciom samodzielne konstruowanie gier, wymyślanie strategii, rysowanie i tworzenie planszy, pionków, a na koniec sama przyjemność – ZAgrajMy. Pięcio- czy sześciolatki mogą już samodzielnie wykonać grę i dostosować do niej zasady.
To właśnie najmłodsi będą aktywnymi twórcami gier, a nie tylko biernymi ich odbiorcami.
Wykorzystamy materiały, które dostępne są w salach: kartony, kredki, pudełka, nakrętki i wiele różnych. Jeśli dysponujecie darami Froebla będzie też okazja na ich wykorzystanie do freblowskich gier i zabaw.
Przykładowa tematyka gier:
💛Październik – „Poznajmy się”- gry i zabawy na dobry początek
💛Listopad – „Przygoda w lesie”- gra planszowa
💛Grudzień – „Zagrajmy w karty”- towarzyskie gry karciane
💛Styczeń – „Dobierz i połóż”- domino na różne sposoby
💛Luty – „Zimowa rywalizacja”- wyścigi
💛Marzec – „Matematyczne rozgrywki” – gry matematyczne