„Słoneczka” rozpoczęły przedszkolną przygodę z darami Froebla
Kim był Friedrich Wilhelm Froebel? Był m.in. wybitnym pedagogiem. „…Zakładał, że pierwsze doświadczenia edukacyjne dziecka mają wpływ na jego późniejszy rozwój i osiągnięcia. Dziecko jest niepodzielną indywidualną całością, która ma swoje myśli, uczucia, swoją fizyczność i związki z innymi. Natomiast rolą dorosłego jest oddziaływanie wychowawcze poprzez odpowiednie organizowanie środowiska oraz stwarzanie warunków do poznawania otaczającego świata. To właśnie ona jest w życiu dziecka najważniejsza oraz jest podstawą całego przyszłego życia. Koncepcja F. Froebla oparta jest na pracy z materiałami, których dostarcza przyroda oraz z przedmiotami, jakimi są zabawki celowo stworzone przez dorosłego dla dziecka. Są to tak zwane dary, czyli materiały, które mają postać wełnianych piłeczek oraz zestawów drewnianych klocków w kształcie sześcianów, walców, graniastosłupów, a także- mozaiki, patyczki, pierścienie i punkty. Służą dzieciom do zabaw percepcyjno – manipulacyjnych, badawczych oraz umożliwiają rozwój zdolności artystycznych. Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury…”. (Dokładny opis koncepcji F. Froebla znajduje się na stronie internetowej:www.froebel.pl)
Pierwszym tematem realizowanym tą metodą był: „Dziecięcy świat z dawnych lat”. Dzieciaki oglądały zdjęcia zabawek z dawnych lat, opisywały je i porównywały z obecnymi, poznały kilka śpiewanych zabaw kołowych z dawnych lat itd. Jednak najwięcej radości dostarczyła wszystkim praca w tzw. grupach zabawowo- zadaniowych – czyli w kąciku darów, kąciku twórczym, badawczym i gospodarczym, w których to m.in. poznawały i bawiły się froeblowskimi darami, badały właściwości klocków drewnianych i plastikowych z wykorzystaniem lupy oraz przygotowywały smaczne przekąski. Ależ było fajnie! Kolejne zajęcia już niebawem!
Zobaczcie sami: