„Robaczki” rozpoczęły przedszkolną przygodę z darami Froebla

Opublikowane przez przedszkole4 w dniu

1Friedrich Wilhelm Froebel był m.in. wybitnym pedagogiem. Program Dar Zabawy to innowacyjne podejście do zajęć, kreatywne pomysły na zabawę oraz twórcze i niebanalne rozwiązania pedagogiczne. Program powstał z troski o naturalny rozwój dziecka, o przywrócenie wartości zabawie, zabawkom i całej istocie dzieciństwa.
Opracowany na podstawie koncepcji pedagogicznej Friedricha Froebla, na pierwszym miejscu stawia aktywność zabawową w procesie poznawania przez dziecko świata. Zabawa, będąca wrodzoną potrzebą, według niemieckiego pedagoga, jest główną formą aktywności dziecka.
Najważniejszą częścią programu Dar Zabawy są zabawy edukacyjne, których zadaniem jest podkreślenie wspólnoty dorosłych i dzieci oraz wykorzystanie do tych zabaw tzw. darów, czyli przedmiotów, które w pełni służą rozwojowi dziecka. Dar Zabawy to przede wszystkim innowacyjne spojrzenie na proces edukacji i wychowania najmłodszych poprzez prawdziwą zabawę – twórczą, radosną i bezpieczną. Umiejętne zastosowanie darów zabawy czyli wełnianych piłeczek, drewnianych klocków, sznurków i stelaży pomaga dzieciom rozwijać wyobraźnię przestrzenną, uczyć się współpracy i cierpliwości.
Dzieci podejmują z ich wykorzystaniem zabawy badawcze, tematyczne i konstrukcyjne, poznają świat matematyki, tworzą ornamenty. Wymienionym aktywnościom towarzyszy śpiew, ruch oraz słuchanie literatury”. (Dokładny opis koncepcji F. Froebla znajduje się na stronie internetowej:www.froebel.pl).

Pierwszym tematem realizowanym tą metodą w grupie Robaczków był temat dotyczący przyjaźni: „PRZYJACIELE – Z NIMI RADOŚCI WIELE”. Zajęcia rozpoczęły się od zapoznania dzieci z darami oraz programem Dar Zabawy, następnie dzieci chętnie rozmawiały na temat przyjaźni, cech przyjaciela na przykładzie postaci ułożonych z darów, tworzyły w grupach medal na tekturowym kole z wykorzystaniem darów, przeliczały dary według: kolorów, figur; porównywały ilości poszczególnych darów, brały udział w ćwiczeniach oddechowych. Dzieci tworzyły akompaniament muzyczny do wybranej piosenki z dostępnych instrumentów. Wiele radości dostarczyła Robaczkom praca w grupach zabawowo – zadaniowych: 

Grupa darów: układała prezent dla przyjaciela z wykorzystaniem poznanych darów. Wśród prezentów nie zabrakło kwiatów, samochodów, ciasteczek, misiów oraz korali;
Grupa twórcza: uzupełniała brakujące elementy w portrecie przyjaciela (włosy, oczy, nos, usta);
Grupa badawcza: układała puzzle (pocięte obrazki przedstawiające dekalog przyjaźni);
Grupa gospodarcza: przygotowywała słodki poczęstunek dla przyjaciela.
Kolejne zabawy z Froeblem już niebawem!

2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 17

20180221_09165920180223_085324 20180221_091655 20180221_09165220180221_091647 20180221_091737 20180221_091741 20180221_091744 20180221_091749 20180221_091758 20180221_091802 20180221_091812 20180223_085504 20180223_085613 20180223_085747 20180223_08591520180223_085858 20180223_085931 20180223_085957 20180223_090020 20180223_100105 20180223_090229 20180223_090206 20180223_090120 20180223_090032 20180223_100434 IMG-20180221-WA0007 IMG-20180221-WA0008 IMG-20180221-WA0001 IMG-20180221-WA0003 IMG-20180221-WA0009 IMG-20180221-WA0010 IMG-20180221-WA0004 IMG-20180221-WA0006 IMG-20180221-WA0011

Przejdź do treści Przejdź do menu